Nejspokojenější zaměstnanci v Česku jsou v IT a podnikových službách. Je to proto, že mají práci, která je baví, a pracují v přátelském kolektivu. Nejmenší spokojenost naopak vládne ve výrobě, kde si lidé často stěžují na nedostatečné finanční ohodnocení, a v obchodu a marketingu, kde pracovníci ve velké míře cítí únavu a stres. Finance a stres přitom nejsou jen příčinou nespokojenosti, ale patří i k důvodům, proč si plná čtvrtina zaměstnanců aktivně hledá novou práci a další třetina je otevřená zajímavým nabídkám. Náborový proces ve firmách je ovšem stále delší, než je uchazečům příjemné. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu zaměstnaneckých preferencí, který zrealizovala personální agentura Grafton Recruitment.
Vedle finančního ohodnocení dnes k nejdůležitějším potřebám českých zaměstnanců patří dobrý kolektiv, práce, která baví, a zaměstnavatel, kterému na nich záleží. Jde o aspekty, které považuje za důležité přes 90 % respondentů průzkumu. Rostoucí počet zaměstnanců (85 %) pak touží i po práci, která je různorodá a která jim poskytne výzvy a možnosti pro rozvoj jejich dovedností a schopností. „Bohužel, ne všichni mají tyto potřeby naplněné. Například práci, která baví, nemá 30 % modrých límečků, 25 % bílých límečků a 12 % lidí v IT. Zejména modrým límečkům pak výrazně chybí zaměstnavatel, kterému na nich záleží, a nenaplněná u nich také zůstává potřeba inspirativního šéfa,“ komentuje Martin Malo, ředitel Grafton Recruitment a Gi Group s tím, že právě nenaplněnost potřeb je pak v kombinaci s nedostatečným ohodnocením nejčastějším důvodem, proč zaměstnanci přemýšlí o změně.
Nejsilnějším motivátorem k lepšímu výkonu v práci již nejsou finance, ale dobrý pocit sám ze sebe. Za nejdůležitější jej označilo 62 % respondentů, nejčastěji šlo o pracovníky z financí a IT. Na druhém místě tohoto žebříčku se spolu s financemi probojovala i práce, která baví (v obou případech 52 %). Zatímco mzda nejvíce motivuje pracovníky z financí (67 %) a z obchodu a marketingu (59 %), práce, která baví, je nejdůležitější pro lidi z IT. Plných 36 % účastníku průzkumu pak motivuje i touha nezklamat svého zaměstnavatele a 34 % pochvala od zaměstnavatele. „Pochvala od zaměstnavatele, jeho uznání a zájem, jsou dnes, v době rostoucího tlaku na výkon a efektivitu, stále důležitější. Chápající a lidský zaměstnavatel, který své lidi vyslechne, pochválí a podpoří, je klíčový pro budování spokojených a loajálních týmů,“ komentuje Martin Malo.
Celou řadu nespokojených či méně spokojených zaměstnanců od hledání nové práce odrazuje dlouhý náborový proces, stále totiž trvá déle, než je uchazečům příjemné. Nejrychleji se na nové pracovní místo dostanou nekvalifikované modré límečky, a sice v průměru za 3,3 týdne. Na kvalifikované pracovní pozice ve výrobě nastoupí uchazeči obvykle až po 8,3 týdnech od prvního pracovního pohovoru. Proces výběru pracovníků na manažerské pozice pak od pohovoru k závazné nabídce trvá dokonce plných 11,1 týdne. „Náborový proces sice výrazně zkrátila digitalizace, stále však není situace optimální. Uchazeči nechtějí být dlouhé týdny v nejistotě. I proto aktivně práci hledá jen část uchazečů, zbytek jen pasivně čeká na případnou zajímavou nabídku,“ říká na závěr Martin Malo.