Hlavní nešvary českého školství podle ABSL

Dynamický rozvoj podnikových služeb prý podle asociace ABSL brzdí nedostatečná výuka technologií a cizích jazyků, stejně jako nepřipravenost absolventů škol na profesní život.

Podnikové služby v dnešní době zaměstnávají asi 65 000 zaměstnanců a generují více než 1,5 % českého HDP. Česká republika patří v očích zahraničních investorů k vyhledávaným destinacím pro provoz center sdílených podnikových služeb, a proto se odhaduje další růst tohoto segmentu, a to až na 100 000 zaměstnanců do roku 2020. Pro srovnání – automobiloví výrobci ze Sdružení automobilového průmyslu dávají v ČR práci zhruba 115 000 lidí.

Centra dnes musí nové zaměstnance, kteří se zhruba ze 70 % rekrutují z absolventů škol, nejprve dovzdělat a zaškolit. Znamená to, že musí investovat významné množství času – průměrně 3 – 6 měsíců – a úsilí, aby kompenzovaly mezery v jejich znalostech a schopnostech. Na zaučení nového zaměstnance jsou pak vynakládány vysoké náklady, které se počítají v řádech statisíců korun. Alternativou je obrátit svou pozornost na kandidáty ze zahraničí, kde je ovšem často náborový proces komplikován zdlouhavými administrativními procesy.

Jaké jsou dle ABSL hlavní nešvary?

  • Český vzdělávací systém není dostatečně propojen s praxí – Pedagogové často postrádají praktické zkušenosti a učební osnovy nejsou přizpůsobeny tak, aby odpovídaly požadavkům trhu práce (například neobsahují studie a simulace obchodních případů). Styl a technika výuky neodpovídají adekvátním standardům, výukové materiály nejsou aktualizovány nebo školy nedisponují nejmodernějšími technologiemi.
  • Absolventům chybí analytické a obchodní schopnosti – Ačkoliv jsou pro současné absolventy, kteří chtějí uspět v moderním pracovním prostředí, nezbytné znalosti a dovednosti, jako jsou řízení projektů, práce v týmu, kritické myšlení, inovativní a analytický přístup, komunikace, řešení konfliktů a prezentace, často tyto dovednosti nejsou buďto zahrnuty do studijních programů univerzit, nebo nejsou vyučovány na úrovni odpovídající požadovaným standardům.
  • Absolventi nemají dostatečnou znalost cizích jazyků – Angličtina dnes již nestačí. Potřebné jsou i další cizí jazyky, jako například němčina, francouzština, holandština, skandinávské jazyky a další.
  • Absolventi mají nedostatečné IT znalosti – Nejrůznější průzkumy ukazují, že zvládnutí moderních technologií bude hrát v profesním uplatnění současné generace dětí naprosto klíčovou roli. Experti se shodují na tom, že vzdělání v IT by se mělo nastartovat již na úrovní základních škol. Probíhající digitalizace a automatizace všech sfér ekonomiky bude vyžadovat daleko větší orientaci ve světě informačních technologií, než jak tomu bylo dosud. „Nejde přitom jen o zkvalitnění výuky informatiky, ale i matematiky, jejíž úroveň na školách dlouhodobě klesá. Zavedení povinné maturity z matematiky by mohlo být jedním z nápravných mechanismů,“ komentuje Jonathan Appleton.