Dovolená navíc patří mezi tři nejžádanější benefity

I když nejpopulárnějšími zaměstnaneckými benefity zůstávají finanční bonusy či prémie, stále větší oblibu si mezi Čechy získává dovolená 5 týdnů a více. Napříč obory ji chce již více než 90 % pracovníků. Obecně v oblasti benefitů nadále přetrvává nesoulad mezi nabídkou zaměstnavatelů a poptávkou zaměstnanců. V některých případech je poptávka dokonce až osminásobně vyšší než nabídka. Vyplývá to z nového průzkumu personální agentury Grafton Recruitment.

Dovolenou 5 týdnů a více mají již přibližně dvě třetiny modrých límečků a pracovníků z IT a o něco méně (61 %) bílých límečků. Převis mezi poptávkou a nabídkou tedy není nijak dramatický. Žádaná však není jen dovolená nad rámec zákona, ale také příspěvek na ni. V tomto případě je ovšem již rozdíl mezi tím, co zaměstnavatelé nabízí, a tím, co zaměstnanci chtějí, jeden z největších. To samé platí i o neomezeném placeném volnu, které by uvítaly přes dvě třetiny bílých límečků a IT pracovníků, dostává ho ale jen přibližně desetina z nich. „Neomezené placené volno je sice lákavé, v českém pracovním prostředí je však nabízeno jen výjimečně, nejčastěji v IT. Neočekáváme, že by zde v blízké budoucnosti došlo k nějaké výraznější změně,“ říká Martin Malo, ředitel Grafton Recruitment a GI Group.

Velké rozdíly mezi nabídkou a poptávkou jsou vidět také v případě finančních benefitů. Například u dorovnání mzdy při pracovní neschopnosti je poptávka modrých límečků osminásobně vyšší než nabídka firem. U bílých límečků a IT pracovníků je největší rozdíl zase u 13./14. mzdy. „Finanční benefity jsou mezi zaměstnanci vůbec nejoblíbenější. Protože hrají důležitou roli i při rozhodování o přijetí pracovní nabídky, měly by jim zaměstnavatelé věnovat větší pozornost než dosud. Jejich význam navíc kvůli aktuálnímu rychlému zdražování a inflaci ještě poroste,“ říká Martin Malo. Nejpopulárnějším benefitem Čechů jsou dle něj letos bonusy a prémie. Uvítalo by je přes 95 % zaměstnanců. Častěji je dostávají lidé z výrobního sektoru (66 %), méně pak bílé límečky (60 %).

Rostoucí popularita je vidět i v oblasti benefitů souvisejících se vzděláváním. Zájem o ně projevuje již více než 80 % zaměstnanců. Nejčastěji jde o lidi z IT, kterým je také zaměstnavatelé nejčastěji poskytují. Kromě oborových školení chtějí zaměstnanci také jazykové kurzy nebo individuální rozpočet na osobní růst. Právě ten ale patří u všech oborů na seznam benefitů, u kterých poptávka výrazně převyšuje nabídku. Bílé límečky a IT pracovníci pak chtějí i uhrazení mezinárodních zkoušek a certifikací. Tento typ benefitu však zaměstnavatelé poskytují jen 18 % bílých límečků a 30 % IT zaměstnanců.

V pandemických letech rostl také význam benefitů umožňujících flexibilitu. Z pohledu generací poptává tento typ benefitů nejvíce generace Y, pro niž je prioritou sladění osobního a pracovního života. Výrazně vyšší zájem mají její zástupci jak o flexibilní pracovní dobu nebo home office, tak i o možnost nadpracovat si hodiny. Flexibilní pracovní dobu preferují zejména bílé límečky a IT pracovníci. Uvítalo by ji přes 90 % z nich, ovšem jen 65 % bílých límečků a 74 % zaměstnanců z IT ji může využívat. Možnost nadpracovat si hodiny pak má až 74 % modrých límečků, což je výrazně více než u ostatních oborů.