I když český trh práce dlouhodobě bojuje s nedostatkem pracovníků, firmy spíše než malý zájem ze strany uchazečů o práci trápí jejich nedostatečná kvalita. Na inzerované nabídky práce se v oborech výroby, obchodu a služeb obvykle hlásí zhruba 10 kandidátů, v průměru jsou však pouze 4 z nich pro danou pozici relevantní. Firmy také pozorují rostoucí problémy na pracovištích plynoucí z nízké kvality odváděné práce, nezodpovědnosti a špatné domluvy se zaměstnanci. Vyplývá to z průzkumu personální agentury Hofmann Personal.
Průzkum se zaměřil zejména na oblasti, které dnes trápí personalisty českých firem. V českých firmách podle něj nepanuje žádný velký pesimismus. Více než polovina oslovených personalistů očekává, že ekonomika bude stagnovat nebo dokonce růst, 42 % pak predikuje její mírný pokles. Jen zhruba čtvrtina dotázaných předpokládá, že počet zaměstnanců v jejich firmě vzroste, naopak necelá desetina plánuje propouštění.
Ze zahraničních událostí může mít na personalistiku v českých firmách větší dopad ochlazení trhu v Německu než případný Brexit. Pouze 13 % personalistů totiž považuje případný Brexit za hrozbu pro jejich firmy. Ochlazení trhu v Německu je, na rozdíl od Brexitu, mnohem větší potenciální hrozbou. Negativní vliv na české firmy v případě německé recese očekává 46 % personalistů z výrobního segmentu a 15 % z obchodu a služeb.
Zajímavým zjištěním průzkumu je skutečnost, že firmy nebojují ani tak s nedostatečným počtem uchazečů o práci, jako spíš s jejich nízkou kvalitou a relevancí. „Na inzerované pracovní pozice se firmám obvykle přihlásí okolo 10 kandidátů. V průměru pouze 4 z nich jsou však relevantní, v případě manažerských pozic dokonce jen 3,“ říká Gabriela Hrbáčková, ředitelka agentury Hofmann Personal, s tím, že větší zaměstnavatelé jsou oproti těm menším ve výhodě, na jejich pracovní nabídky reaguje až o 50 % více uchazečů o práci. Není to ovšem jen známostí značky, ale i investicemi do inzerce pracovních pozic. Z průzkumu vyplynulo, že firmy nad 500 zaměstnanců využívají ke zviditelnění svých pracovních nabídek až dvojnásobek kanálů než firmy zaměstnávající méně než 250 lidí. Za nejefektivnější kanály pro oslovování přitom personalisté z obchodu a služeb považují (v tomto pořadí) pracovní portály, doporučení zaměstnanců a vlastní web, personalisté z výroby pak pracovní portály, vlastní web a personální agentury.
„Kromě toho, že se na pracovní pozice často hlásí zcela nerelevantní uchazeči, kteří například vůbec neodpovídají požadavkům zaměstnavatele z hlediska vzdělání, praxe či dovedností, tak firmy stále častěji řeší problémy spojené s nízkou kvalitou odváděné práce, nezodpovědností svých pracovníků či špatnou domluvou,“ komentuje Gabriela Hrbáčková. Dle průzkumu tyto problémy dnes vnímá 12 % českých zaměstnavatelů. „Zejména ve výrobních firmách se dnes běžně stává, že pracovníci bez předchozího upozornění přestanou chodit do práce, mají daleko nižší zodpovědnost při plnění úkolů a jsou nedochvilní.“
Dříve často zmiňované problémy související s rostoucími nároky pracovníků, vysokou fluktuací či administrativní zátěží firmy naopak překvapivě v rámci průzkumu jmenovaly jen okrajově.