Digitalizace je často považována za ohrožení trhu práce. Celých 71 % českých respondentů posledního globálního průzkumu Workmonitor personálně poradenské společnosti Randstad přesto vnímá zvyšující se vliv technologií na svou práci jako příležitost. Téměř 80 % respondentů chce získat více digitálních dovedností, protože věří, že si tím zajistí budoucí zaměstnatelnost, více než polovina účastníků průzkumu je pak přesvědčena, že bude potřebovat jinou sadu dovedností, aby mohla i nadále pracovat v oblasti, ve které působí. 55 % Čechů cítí tlak ze strany trhu práce na rozvoj svých digitálních dovedností.
Pokud jde o budoucnost, 69 % dotazovaných si myslí, že školy, vysoké školy a univerzity poskytují v současné době studentům správný druh digitálních dovedností, které je připraví pro budoucí pracovní uplatnění. Na otázku, zda lidé očekávají, že automatizace, robotika a umělá inteligence budou pozitivně ovlivňovat jejich práci v příštích 5-10 letech, odpovědělo 56 % českých zaměstnanců kladně.
Češi jsou ochotni získat digitální dovednosti a učit se o automatizaci, umělé inteligenci či strojovém učení. 77 % si navíc myslí, že by jim měl příslušné školení poskytnout jejich zaměstnavatel. „Pouze 36 % českých zaměstnanců v našem průzkumu uvedlo, že jejich zaměstnavatel do vzdělávání v této oblasti investuje. Ani ve světě to zatím není úplným standardem, globálně se vzdělávání zaměstnanců v těchto technologiích věnuje 44 % společností,“ říká Alžběta Honsová, marketingová manažerka agentury Randstad s tím, že jistou výjimku tvoří obor IT a podnikových služeb, kde se technologie automatizace a umělé inteligence hojně využívají a tím pádem je dostatečné školení a získávání know-how standardem. Dle oborové organizace ABSL dokonce zaměstnavatelé z oboru podnikových služeb poskytují svým lidem školení v rozsahu 40 hodin ročně, což je podle posledních údajů ČSÚ téměř čtyřnásobek celorepublikového průměru.
45 % Čechů do jisté míry investuje do sebe, protože jim jejich zaměstnavatel neposkytuje žádné školení (globálně je to 59 % dotazovaných). Vedle školení svých lidí zaměstnavatelé investují také do technologického vývoje v oblasti umělé inteligence a strojového učení. Globálně tak činí 49 % zaměstnavatelů, v ČR 40 % firem.