Zájem uprchlíků o kvalifikovanou práci roste a zaměstnavatelé jsou vůči nim otevření. Zároveň české firmy přebírají od svých sesterských společností z Ukrajiny část práce i týmů. Vyplývá to z unikátního průzkumu, který mezi českým centry podnikových, IT a zákaznických služeb zrealizovala asociace ABSL.
Ukrajina dlouhodobě platí za oblíbenou lokalitu pro provoz center podnikových služeb. Obor zde zaměstnává přes 200 tisíc kvalifikovaných pracovníků, silné jsou zde zejména oblasti IT a výzkumu a vývoje. Kvůli válce na Ukrajině přesouvá rostoucí počet center nemalé objemy práce i část svých týmů do ČR či dalších zemí. „Plných 36 % českých center podnikových služeb má sesterské firmy i v zóně konfliktu. Právě ty nyní přebírají z ukrajinských center část práce, 16 % dokonce i část týmů,“ říká Jonathan Appleton, ředitel oborové asociace ABSL.
Obor je zároveň i v hledáčku uprchlíků, kteří hledají kvalifikovanou práci, dle průzkumu 24 % center registruje zvýšený počet uchazečů z řad Ukrajinců. Ti již nyní v českých podnikových službách představují 5 % z celkového počtu 145 tisíc zaměstnanců a pracují ve většině z 350 firem působících na českém trhu. I proto po vypuknutí války poskytovalo 72 % zaměstnavatelů z tohoto oboru přímou pomoc při relokaci rodinných příslušníků svých zaměstnanců či jejich ubytování, 44 % se jim snažilo pomoci najít práci a 68 % poskytovalo svým zaměstnancům podporu psychologa. Větší polovina (56 %) pak svým ukrajinským zaměstnancům nabídla placené volno, aby mohli zorganizovat podporu svých rodin a přátel. „Nejvíce zájemců z řad uprchlíků zatím registrujeme v zákaznických službách, práci ale nabízíme i expertům na IT, datovou a prediktivní analytiku, výzkum a vývoj, finance či HR. Velkou výhodou u většiny pozic je možnost práci z domova. To může pomoci jak proto, že uprchlíci jsou rozptýlení po celé ČR, tak i proto, že většina uprchlíků jsou ženy s dětmi a o ty zatím není komplexně postaráno,“ říká Jonathan Appleton. Jednou z firem, která dává příležitosti uprchlíkům je například centrum zákaznických služeb Comdata: „Aktuálně pro zákaznické linky našich klientů hledáme 40 nových pracovníků. Požadavkem je zejména kombinace dvou z jazyků ukrajinštiny, ruštiny a češtiny. Zájem z řad Ukrajinců je velký,” říká Jan Nedělník, ředitel společnosti.
Přes 40 % center očekává, že válečný konflikt ovlivní jejich podnikání dlouhodobě. Může sice přinést řadu kvalifikovaných uchazečů o práci, které obor při svém letošním plánovaném růstu o 15 000 pracovních pozic potřebuje, zároveň však otvírá celou řadu rizik, ať už jde o kybernetické hrozby, vysoký stres zaměstnanců, problémy s logistikou či dostupností komponentů.
ABSL pečlivě sleduje celou situaci a zapojuje se do spolupráce s předními českými centry i vládou, aby se podařilo tato rizika zvládnout a podpořit začlenění ukrajinských uprchlíků do naší společnosti a do pracovního trhu.