S tímto pozitivním zjištěním přišel globální průzkum zadaný společností Dell Technologies, který se soustředil na generaci tzv. post-mileniálů, tedy lidí narozených po roce 1996 a označovaných také jako generace Z. Ti nyní přecházejí ze škol na pracoviště a přináší s sebou mentalitu orientovanou na technologie, která podniky posune dál do digitální éry, ale mohla by při tom prohloubit rozdíly mezi pěti generacemi, které se dnes v práci setkávají. Příslušníci generace Z ovládají moderní technologie, ale obávají se, že jim scházejí potřebné „měkké“ dovednosti a touží po lidských kontaktech.
Sečteno podtrženo: nevychovali jsme tak generaci robotů. Lidé z generace Z nevnímají technologie jen jako nástroj na podporu pokroků lidstva, ale také jako prostředek k vyrovnání rozdílů v přístupu k informacím. Jedinečně tak spojují jasnou vizi a optimismus. I přesto se starší odborníci obávají, že je digitální domorodci vystrnadí z pozic. Podniky proto musí při prosazování kultury postavené na digitálních technologiích pracovníkům pomáhat nacházet společnou řeč.
A jaká čísla průzkum mezi více než 12 000 studenty středních a vysokých škol ze 17 zemí mimo jiné přinesl? Například 98 % respondentů uvedlo, že pracovalo s technologiemi v rámci svého formálního vzdělávání, 91 % uvedlo, že technologie, které zaměstnavatel nabízí, pro ně budou jedním z kritérií při volbě mezi podobnými pracovními nabídkami. Digitální domorodci také mění podobu pracovní síly: čtyři pětiny členů generace Z mají ambice pracovat s nejmodernějšími technologiemi a více než třetina se zajímá o kariéru v IT.
Na druhou stranu si je sice většina příslušníků generace Z jistá svými technickými dovednostmi, zároveň se ovšem obávají, zda mají měkké dovednosti a zkušenosti, jaké zaměstnavatelé hledají. Svou technologickou gramotnost hodnotí 73 % respondentů jako dobrou nebo vynikající a 68 % se domnívá, že mají nadprůměrné programátorské schopnosti. Ještě víc vypovídá fakt, že 77 % mladých je ochotných stát se mentory staršího kolegy, který má s technologiemi méně zkušeností. Zároveň mají ale téměř všichni čerství absolventi (94 %) ohledně svého budoucího zaměstnání nějaké obavy. Jen něco nad polovinu (57 %) hodnotí své vzdělání, pokud jde o přípravu na budoucí kariéru, jako dobré nebo vynikající. 52 % si je zase jisto, že disponují technickými dovednostmi, které zaměstnavatelé chtějí, ale o svých dovednostech v dalších oblastech už tak přesvědčeni nejsou.