Školeními a kurzy v rámci OKIN akademie projde ročně přes 1500 zaměstnanců a úspěšnost absolventů na certifikacích se pohybuje nad 96 %. Podařilo se tak vytvořit zajímavý benefit pro stávající i potenciální zaměstnance a zároveň podpořit obchod i budovat povědomí o značce. Zhruba 40 % absolventů workshopů se následně stává zaměstnanci OKIN BPS. Firma odhaduje, že takto uspoří několik desítek milionů korun ročně.
Rozvoj a využívání technologií a s tím související vznik nových profesí přináší nutnost kontinuálního vzdělávání zaměstnanců. Firemní akademie tím získávají stále důležitější roli, a to zejména v oboru podnikových služeb, kde jsou změny v pracovních postupech a procesech významné. Vedle zvyšování kompetencí zaměstnanců však může firemní vzdělávání přinést i další výhody – například jednodušší nábor nových pracovníků.
„Změna charakteru pracovních pozic, která v tuto chvíli probíhá, znamená, že jednou dosažené vzdělání již nestačí na celý život,“ uvádí Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která v ČR sdružuje a zastupuje firmy z oboru podnikových služeb, a dodává. „Ochota k učení bude tedy patřit ke klíčovým předpokladům získání zajímavé práce.“ V segmentu podnikových služeb je vzdělávání zaměstnanců jednou z priorit. Na zaškolení svých lidí vynakládají centra služeb 3-6 měsíců času a za účelem podpory jejich profesního růstu pak poskytují školení v rozsahu 35-45 hodin ročně. Částečně tím suplují školský systém, částečně pomáhají svým zaměstnancům osvojit si nové dovednosti a kompetence potřebné pro práci v éře technologií a umělé inteligence.
Potřebu vzdělávání v průběhu celého profesního života přitom nepociťují jen firmy, ale i samotní zaměstnanci. Potvrdil to nedávný průzkum Workmonitor společnosti Randstad. 95 % respondentů z ČR v něm uvedlo, že musí pokračovat v učení, aby si udrželi nebo zvýšili svou zaměstnatelnost. Více než 2/3 dotazovaných jsou dokonce ochotny si další školení samy zařídit a platit.
Velkou inspiraci v oblasti vzdělávání představuje pro obor podnikových služeb společnost OKIN BPS, která za svůj komplexní vzdělávací program získala ocenění ABSL Diamonds. Akademie OKIN BPS zahrnuje širokou nabídku kurzů určených jak pro zaměstnance, tak i pro zájemce z řad veřejnosti. Zatímco zaměstnanci se mohou účastnit například síťařské, jazykové či CLOUD akademie nebo navštěvovat kurzy měkkých a tvrdých dovedností, pro veřejnost a zejména studenty středních škol a univerzit jsou určeny síťařské workshopy. „Akademie společnosti OKIN BPS je skvělým projektem, který inspiruje celou řadu českých center podnikových služeb. Obrovský přínos tohoto projektu vidím nejen ve zvyšování kompetencí zaměstnanců OKIN BPS, ale i v budování značky zaměstnavatele a v získávání přístupu k potenciálním kvalifikovaným pracovníkům. Zhruba 40 % absolventů workshopů totiž následně najde uplatnění v technických týmech této společnosti,“ uvedl Jonathan Appleton.
Hlavní motivací společnosti OKIN BPS pro vybudování akademie bylo poskytovat zákazníkům špičkový servis v oblasti technických IT služeb a zároveň zajistit rozvoj a kariérní růst zaměstnanců. „Začínali jsme téměř s nulovými zkušenostmi, chyběli nám kvalifikovaní specialisté i know-how k specifickým technologiím. Bylo třeba vyškolit stávající zaměstnance, vzdělávat nové, rozšiřovat portoflio kurzů. Tak vznikla myšlenka vybudovat vlastní síťařskou akademii,“ vylíčila začátky Martin Szturc Káňová ze společnosti OKIN BPS. „Na podnět tehdejších manažerů oddělení jsme společně se zaměstnanci vybudovali první výukové laboratoře, ke kterým záhy přibyly další. Díky velmi pozitivní odezvě jsme postupně rozšiřovali nabídku kurzů a zajišťovali kvalifikovanější školení pro lektory. V celém týmu bylo znát obrovské nadšení a motivace,“ doplnila Martina Szturc Káňová. To následně způsobilo, že se firma rozhodla začít poskytovat síťařské workshopy i pro veřejnost, například pro studenty a absolventy škol, ale i všechny zájemce o rozvoj svých dovedností v oblasti technologií. S postupným rozšiřováním služeb firmy OKIN BPS do týmu přibyli i specialisté z jiných oborů, například projektoví manažeři, odborníci na ITIL, Lean Six Sigma či zákaznický servis v cizím jazyce, což přispělo i k rozšíření nabídky akademií. Unikátní na projektu je mimo jiné to, že všechny kurzy a akademie vedou samotní zaměstnanci firmy, žádní najatí lektoři. „Školeními a kurzy v rámci OKIN akademie projde ročně přes 1500 zaměstnanců a úspěšnost absolventů na certifikacích se pohybuje nad 96 %. Podařilo se nám tak vytvořit zajímavý benefit pro stávající i potenciální zaměstnance a zároveň podpořit obchod i budovat povědomí o značce,“ vysvětlila Martina Szturc Káňová z OKIN BPS a dodal: „Zhruba 40 % absolventů workshopů se následně stává našimi zaměstnanci. Ukazuje se, že investice do rozvoje vlastních lidí se vyplácí, odhadujeme, že se jedná o úsporu několika desítek milionů korun ročně.“