Mileniálové, neboli generace Y, budou již brzy tvořit dominantní skupinu na celém trhu práce. Již nyní hrají prim v oboru podnikových služeb, kde průměrný věk zaměstnanců dosahuje 31 let. Protože má tato generace jiné preference a kariérní představy, než v oborech, kde je věkové složení pestřejší, musí jim česká centra podnikových služeb přizpůsobit svoje pracovní podmínky, aby dokázaly získat dostatečný počet kvalifikovaných pracovníků.
Jako mileniálové jsou obecně označovaní lidé, kteří se narodili mezi lety 1986 a 1995. Buď čerstvě dokončili vysokou školu nebo již pár let sbírají první profesní zkušenosti. Protože tato generace reprezentuje zhruba tři čtvrtiny celkového počtu zaměstnanců segmentu podnikových služeb v České republice, zaměřila se na ni ve svém šetření asociace ABSL, která firmy z tohoto mladého oboru zastupuje. Z něj vyplynulo, že zaměstnanci z center podnikových služeb v práci v prvé řadě stojí o příležitosti dalšího vzdělávání a růstu, flexibilitu, adekvátní finanční ohodnocení a zajímavou práci. „Svým způsobem chce generace Y získat to nejlepší z obou světů, flexibilitu pracovníků na volné noze a stabilitu tradičního zaměstnaneckého poměru,“ okomentoval Jonathan Appleton, ředitel ABSL, s tím, že tento závěr přináší i nedávná studie společnosti Deloitte Millenials Survey.
Vzdělávání, flexibilita, technologie – mileniálům vstříc
Personalisté z center podnikových služeb se na HR Clubu, pořádaném tento týden asociací ABSL, shodli, že je nutné těmto preferencím vyjít maximálně vstříc. Proto centra ve značné míře podporují pružné pracovní úvazky, investují do vzdělávání a kariérního růstu svých lidí a technologií, které mají eliminovat rutinní práci a umožnit lidem věnovat se kreativnějším a zajímavějším úkolům. „Až 80 % zaměstnavatelů z našeho segmentu nabízí plný anebo částečný homeoffice a umožňuje zkrácené úvazky, kterých využívá 11 % zaměstnanců českých center. Zaměstnavatelé také masivně investují do vzdělání – například na zaškolení nových lidí vynakládají 3-6 měsíců času a následně umožňují další školení s cílem profesního růstu v rozsahu 35-45 hodin ročně. Navíc 74 % center investuje do jazykových kurzů svých lidí,“ vypočítává Jonathan Appleton, ředitel ABSL.
Přizpůsobte se a získáte loajální pracovníky
Dobrou zprávou je, že pokud zaměstnavatelé dokáží svým lidem nabídnout požadované podmínky, zajistí si jejich vyšší loajalitu. „Z našeho nedávného globálního průzkumu Deloitte Millenials vyplývá, že se obecně prodlužuje doba, kterou generace Y stráví v jednom zaměstnání. A potvrzují to data za rok 2017, která byla nedávno publikována. Během dvou let nyní plánuje odejít 38 % zaměstnanců, oproti 44 % o rok dříve. Dále pak výrazně klesá počet zaměstnanců, kteří, jak sami říkají, chtějí ze zaměstnání odejít „brzy“, což je pokles o celých 10 procentních bodů oproti roku 2016,” říká Pavel Šimák ze společnosti Deloitte. Stejný průzkum potvrzuje i skutečnost, že flexibilita je pro tuto generaci doslova alfou a omegou.
Firemní kultura a charita
Pro mileniály jsou s profesní kariérou spjaté i další preference, které u dřívějších generací nebyly obvyklé. Dle personální agentury Randstad je pro tuto generaci důležitá i značka zaměstnavatele a firemní kultura. Až 88 % mileniálů potřebuje cítit sounáležitost se značkou firmy, pro kterou působí, a celých 80 % je ochotno opustit firmu kvůli nevyhovující firemní kultuře. Vedle firemní kultury je pro tuto generaci velmi důležité i CSR. Mileniálové jsou dle průzkumu Deloitte daleko více otevření charitativní a dobrovolnické činnosti a ocení, když se mohou zapojit do celofiremních aktivit tohoto směru.
„Naši členové s podporou našich strategických partnerů vytváří skutečně zajímavé pracovní prostředí a nabízí podmínky, které s generací Y doslova ladí. Dle údajů agentury Randstad je až 79 % mileniálů ochotno změnit nejen práci, ale i celý obor, pokud zjistí, že lépe vyhovuje jeho pracovním preferencím. Jsem si proto jist, že do našeho oboru získáme dostatečný počet talentovaných pracovníků a zachováme tedy jeho dosavadní dynamickou expanzi,“ řekl na závěr Jonathan Appleton.